Register KUV je v rozpore so zákonom

V súvislosti s luxemburským súdnym prípadom Súdny dvor Európskej únie (ES) preskúmal časť 4. smernice EÚ o boji proti praniu špinavých peňazí, ktorá stanovuje, že členské štáty musia zabezpečiť, aby každý člen verejnosti mal prístup k skutočným vlastníkom podnikov a iným právnickým osobám registrovaným na ich území.

V dvoch prebiehajúcich súdnych sporoch v Luxemburgu neúspešne žiadali, aby príslušný orgán obmedzil prístup verejnosti k informáciám, ktoré sa ich týkajú. Dôvodom žiadosti bolo, že sa usúdilo, že zverejnenie týchto informácií by neúmerne porušilo základné práva dotknutých vlastníkov. Príslušný súd preto požiadal EK o výklad niektorých ustanovení smernice o boji proti praniu špinavých peňazí a navrhol, že niektoré časti sú v rozpore s Chartou základných práv Európskej únie (ďalej len Charta).

Súd konštatoval, že ustanovenie smernice o boji proti praniu špinavých peňazí, ktoré vyžaduje, aby členské štáty zabezpečili, že každý člen verejnosti má prístup k informáciám o skutočných vlastníkoch podnikov a iných právnických osobách registrovaných na ich území, je vzhľadom na chartu neplatné. . Podľa stanoviska Súdneho dvora smernica o prístupe k informáciám o skutočných vlastníkoch porušuje právo na rešpektovanie súkromného života zaručené v článkoch 7 a 8 charty a predstavuje vážny zásah do základných práv na ochranu údajov.

Hlavným problémom je, že údaje zverejnené podľa smernice umožňujú neobmedzenému počtu osôb získať informácie o materiálnej a finančnej situácii skutočného vlastníka. Ak by to nestačilo, tieto osobné údaje môžu byť tiež uložené a distribuované, čo vedie k vážnemu zneužitiu. Podľa rozhodnutia Súdneho dvora sa ustanovenia štvrtého zákona o praní špinavých peňazí musia aplikovať tak, že sa musí preukázať „oprávnený záujem“. EK poznamenala, že pojem „oprávnený záujem“ je ťažké definovať, preto je potrebné venovať zvýšenú pozornosť jasnému vymedzeniu tohto pojmu počas aplikácie.

Po rozhodnutí začali členské štáty EÚ takmer okamžite blokovať prístup. K tomu všetkému je zrejmé aj to, že EK považuje predchádzanie praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu za cieľ verejného záujmu, ktorý môže odôvodniť určitú mieru zásahu do základných práv na súkromie a ochranu osobnosti údajov. Otázkou však zostáva, či možno smernicu o boji proti praniu špinavých peňazí ďalej zmeniť a doplniť tak, aby umožnila prístup verejnosti v situáciách, keď existuje skutočný oprávnený záujem.

Similar Posts